. Ioga, espai de salut, a l'etapa infantil

Sessions: 2
Lloc: Al centre
Máxim per aula: Grup Aula

Destinataris
Infantil 1
Infantil 2
Responsable/s
Raquel Moron Herrador  
Objectius de desenvolupament sostenible (ODS)
Crear espais de salut dins l'aula infantil a través del coneixement del cos, ment i emocions dels infants.
Descripció
El ioga dins l'aula infantil fa que junts puguem recórrer un camí d'autoconeixement a través de la pràctica i l'exploració de l'acció corporal, obrint un espai per posar-se en contacte amb les emocions.
Treballem cap, cos i cor, valorant a l'infant com a ésser únic, complet i holístic.
Es treballa el sistema nerviós de l'infant a través de la interacció d'un ambient creat prèviament de calma i serenor.
Quan millorem la relació amb un mateix, millorem la relació amb el món que ens envolta.
Objectius
Acompanyar per a millorar el desenvolupament funcional, motriu, cognitiu, neurològic, socioafectiu i emocional de l'infant.
Conquesta de l'autonomia personal i la consciència corporal, sempre respectant les necessitats de l'infant.
Poder arribar a la calma a través de l'abordatge corporal.
Afavorir la comunicació, l'expressió i la gestió de les emocions de l'infant.
Aprendre a conviure dins l'aula en un espai d'amor i de comprensió, acompanyant amb cura, llibertat i respecte a l'aprenentatge de cada infant.


Continguts
Conceptes:

Procediments:
El coneixement del cos en l'àmbit segmentari i de manera global.
Tot l'esquema corporal, els seus moviments i els diferents plans corporals.
Reforçant el camí evolutiu d'anar cap a la conquesta de la verticalitat amb el contrast d'experimentar la vivència de l'horitzontalitat corporal.
Sentim emocions i deixem un espai per ser expressades.
Vivenciem la respiració natural que ens habita.
Coordinem postures corporals amb cançons de ioga per assolir la
calma i la relaxació de l'ambient de l'aula.

Actituds:
Ambients de calma.
Metodologia
Abans:
Preparem l'espai de l'aula amb un ambient de calma:
-Eliminant els obstacles que interrompin l'atenció de l'infant, posem la música per ajudar els infants a entrar dins aquest ambient d'aturar, de calma, i des d'aquest
respirar
-Es comparteix els moments d'anar col•locant tot el material de les imatges visuals que farem servir com a fil conductor per guiar la sessió.
-Ens seiem en cercle a terra, ens donem la benvinguda, fent una
explicació prèvia del que es farà amb ajuda del material didàctic que hem col•locat.

Durant:
Donem continuació amb un RITUAL D'ENTRADA:

-Començam a preparar el cos, identificant-lo de manera segmentària i global a través del sentit del tacte entrem a connectar amb un mateix.

-Feim una respiració conjunta, cantam la vocal “o” a la vegada que la dibuixem a l’aire en l’espai que ocupem, creant un ambient de calma entre tots.

-Passam al DESENVOLUPAMENT de la sessió:

Fem un escalfament de tot el cos i seguidament reproduïm corporalment, vivenciant tota la seqüència d'imatges visuals que s'han preparat i que són
guiades de manera narrativa, inspirades en accions de la vida quotidiana de l'infant fins que arribem al final acabant amb una relaxació final.

I tanquem amb un RITUAL DE SORTIDA:
Tornant a asseure'ns en cercle a terra, compartint el que s'ha realitzat, feim una respiració i cantam de nou tots junts la vocal "o" per a tancar la sessió i, així,
mantenir aquest estat de relaxació.

Després:
Mantenim aquest estat de calma i de relaxació, deixem aquest petit espai d'uns moments per deixar expressar el que demani el grup d'aula.
A continuació aprofitem per a recollir tot el material didàctic que s'ha emprat i que es pugui tornar a col•locar l'aula com estava prèviament a l'inici de la sessió.
A ser possible, es dona l'oportunitat als cossos dels infants a què puguin experimentar una estoneta més el fet d'estar en contacte amb el terra, descalços
per l'aula, per estimular el sistema nerviós relaxat.
Es dona la proposta a l'educadora o educador responsable que continuï fent un seguiment dins l'aula infantil dels continguts treballats a el llarg del curs.
Recursos
MaterialEquipamentAporta responsableAporta centre
Imatges visuals Material pedagogic
Equip de músicaAltaveu
Elements de relaxacióBols i campanes tibetanes
Roba còmoda 
Calcetins de psicomotricitat 
Observacions
CADA RESERVA TE DUES SESSIONS PER FER TOT EL GRUP D'AULA I ES FARAN AMB DESDOBLAMENT DE SEPARAR EN DOS GRUPS. Per Infantil 1, es necessitarà un treball previ abans de fer el taller. La tallerista facilitarà prèviament per correu electrònic a les persones que hagin triat aquest taller, el que es treballarà a la sessió, perquè es pugui anar introduint el material unes setmanes abans de dur a terme la sessió. Les sessions seran entre 25-40 minuts d'execució per a infants de P1 i P2. Igualment, reservar per cada aula interessada, un total de 90 minuts, per fer amb calma, l'organització i dur a la pràctica els dos tallers desdoblats per aula.

 
  Servei d'Educació: Plaça d'es Born, 7-2n Tel. 971 38 10 50 ext. 4345